Tvorba webových stránok a eShopovZaložiť webovú stránkuZaložiť e-shop

Úvod

Najčastejšie zdravotné problémy cyklistou

 

Zdravotne problemy a spravny posed na bicykliNajčastejším a prvým problémom, ktorý sa dostaví, keď začneme jazdiť pravidelne na bicykli, je bolesť sedacej časti tela. Nezúfajte.Nemusíte automaticky začať vyhadzovať Vaše bicykle . Týmto úskalím sme sa museli prehrýzť všetci. Počas mesiaca sa kritická časť tela "otlakoch 'a ťažkosti vymiznú alebo sa ohlási vždy len na niekoľko prvých minút v začiatku tréningu.
Tu je však potrebné pripomenúť kvalitné cyklistické nohavice s výstelkou. Nikdy pod ne nepoužívajte slipy či dámske spodné prádlo!! Tieto cyklistické nohavice sa nosia na holé telo. Zamedzíme tým možným odreninám a jazdný komfort je neporovnateľný. Pre výkonnostných športovcov ešte jedna rada. Je dobré občas jelenicu nohavíc zvláčniť nejakú masťou (napr. Deimazulen, Calciová masť).
 
Ďalšie problematickú skupinu často postihnutú pravidelným zaťažovaním tvoria svaly, šľachy a kĺby.
Cyklistika je bohužiaľ trochu v nevýhode oproti ostatným pohybovým aktivitám v tom, že zaťažujeme predovšetkým dolné končatiny a ešte pomerne dlhý časový úsek. To, že dochádza k určitej hypertrofii (zhrubnutie svalového tkaniva je v poriadku, ale bohužiaľ dochádza k postupnému dočasnému skracovaní svalových vlákien. My sami jednoduchými cvikmi zistíme, že naše svaly sú skrátené. Nedokážeme sa napr dotknúť špičkami rúk krajiny, atď Dočasné skrátenie však vedie aj k zvýšenému napätiu v oblasti úponov šliach. Ak pretrváva skrátenie dlhší časový úsek, jedného dňa náhle pocítime bolesť v niektorej oblasti úponov svalov. Najčastejšie býva postihnutá oblasť koíenniho kĺbu. Tu je totiž najvyššia koncentrácia úponov svalov dolných končatín. Ďalším miestom ťažkostí býva Achillova šľacha a jej úpon. Často sa môžeme stretnúť s ůponovými bolesťami v oblasti panvy a úponov priťahovačov. Čo to všetko pre nás znamená? Musíme sa predovšetkým zamyslieť nad pôvodom a príčinami našich ťažkostí. Prečo bolesti máme. Bude potrebné zmierniť našej tréningovú záťaž alebo dočasne zaťaženie úplne vylúčiť. Na bolestivé miesto niekoľkokrát denne aplikovať niektorú z protizápalových mastí typu KETOPROFEN BCH gél, Voltaren, či iných z nepreberného výberu antirevmatických masťou. Postupne začať pravidelné naťahovacie cvičenia. Lekára navštívime vždy, keď ťažkosti neustúpia po niekoľkodňovom pokojovom režime.
 
Musíme si uvedomiť, že zmyslom cvičenia je svaly najprv pretiahnuť a až potom posilniť.
Poučenie pre nás: pred každým tréningom je dobré venovať niekoľko minút preťahovacím cvikom a po skončení tréningu opäť. Stojí to námahu a čas, ale rozhodne sa nám všetko vrchovatou mierou vráti. Nezabudnite sa občas pretiahnuť aj počas jazdy na bicykli.
 
V našich klimatických podmienkach bohužiaľ prvý kilometre absolvujeme ešte v značnej zime. Svaly za tejto situácie sú viac náchylné k natiahnutiu alebo eventuálnemu natrhnutie. Preto je veľmi dôležité mať svaly v teple. Odporúčame pred výjazdom svalstvo dolných končatín prehriať krátkym cvičením alebo hrejivou emulziou alebo masťou. Zabránime tým vyššie uvedeným komplikáciám.
 
Ďalším problémom sú naše chrbát. Bolesti chrbta bývajú často reakciou na dlhé hodiny v sedle bicykla. Je to dané predovšetkým strnulým, statickým posedom na bicykli. Tento fakt bohužiaľ nie sme nijako schopní ovplyvniť. Po určitej dobe nás začnú bolieť chrbát ako v bedrovej oblasti, tak často aj krčnú chrbticu. Niekedy táto strnulá pozícia môže vyvolať aj brnenie prstov na rukách. Niekedy bývajú ťažkosti tak neznesiteľné, že sme nútení navštíviť lekára.
Svaly pozdĺž celej chrbtice sa skracujú a strnulý posed ešte urýchľuje rozvoj našich subjektívnych ťažkostí Vekom sa zvyšuje frekvencia degeneratívnych zmien na chrbtici. Vieme, že už po tridsiatom roku dochádza k tvorbe výrastkov na stavcoch, často dochádza k degenerácii medzistavcových platničiek. Tieto zmeny vyvolávajú mnohokrát nepríjemné bolesti a strasti. A bohužiaľ v kombinácii s jazdou na bicykli sa môžu tieto ťažkosti výrazne zhoršovať.
Mladá generácia je v dnešnej dobe počítačov a mizivé pohybovej aktivity oveľa viac postihnuté svalovými dysbalancie a rôznymi variáciami vybočených chrbticou (skolióza).
 
Tu je rozhodne dôležité odborné vyšetrenie a stanovenie rehabilitačného pohybového režimu. V prípadoch preukázaných zmien na chrbtici môže dlhodobá záťaž na bicykli priniesť viac problémov a zhoršenie existujúcich ťažkostí.
Z vyššie uvedeného je jasné nezastupiteľná úloha preventívneho cvičenie, posilňovanie a strečingu. Po zvládnutí týchto regeneračných a preventívnych cvičení, v kombinácii s pravidelnou jazdou na bicykli, sa aj u nás určite dostaví radosť a bicykel sa pre nás stane povoleným dopingom pre náš aktívny životný štýl.

 


TOPlist